Publikācijas datums: 2021-07-19

KĀ IZVĒLĒTIES SAVU PIRMO LAIVU?

Ir tāds teiciens: labākā diena tavā mūžā ir tad, kad esi iegādājies savu pirmo laivu. Bet ir arī tāds teiciens: otra labākā diena tavā mūžā ir tad, kad esi to pārdevis. Pat ja esi iesācējs, nopirkt laivu nevajadzētu sagādāt lielas galvassāpes, taču svarīgi ir saprast, ko patiešām sirds vēlas, jo tas tomēr nav lēts pirkums.

 
Pirms šķirties no lielām naudas summām, noteikti vajadzētu iegūt cik daudz vien informācijas un pieredzes iespējams. Noteikti vispirms vajadzētu meklēt kādus draugus, kas varētu pastāstīt, kā tas ir rūpēties par laivu. Vajadzētu izmēģināt buru laivu uz brīvdienām, tas var būt arī ļoti relaksējoši, vai, piemēram, izīrēt uz dienu kādu jaudīgu kuteri un kārtīgi izpriecāties. Ja vēlaties laivu makšķerēšanai, tai noteikti jābūt plašai un speciāli pielāgotai šim sporta veidam, tā vairs nebūs īsti piemērota izbraucieniem ar ģimeni un nakšņošanai. Noteikti ir jāņem vērā laivas izmēri, kas ne tikai sadārdzina stāvvietas izmaksas, bet arī apmierina jūsu vēlmes. Vajadzētu padomāt par to, kas ar jums pavadīs laiku visbiežāk uz klāja, pēc tā arī izvēlieties laivas izmēru, lai visiem pasažieriem būtu ērti un varētu vislabāk izbaudīt izbraucienu. Noteikti jāpadomā par to, vai ir nepieciešamas guļvietas un cik. Izmēram ir nozīme!


Jauna vai lietota laiva? Jauns ir jauns. Lietota laiva var sagādāt arī problēmas. Tā būs vēl jāsaved kārtībā, pirms to laist ūdenī. Ja nopirksiet sev “projekta” laivu, tad noteikti vairāk laika pavadīsiet to remontējot, nevis izbaudot vasaru uz ūdens. Pēdējo gadu tendence liecina, ka jaunas laivas cenas ir ievērojami kāpušas ražošanas izmaksu dēļ. Tāpat arī novērots, ka cilvēki vecumā virs 50 gadiem var atļauties dārgākas laivas par 35 000 EUR, bet cilvēki virs 30 gadu vecuma tomēr izvēlas kaut ko līdz šai summai.

Laiva kā dalīts īpašums ar draugu

Tā noteikti nav slikta ideja, jo būsim reāli, cik bieži vasarā jūs izbrauksiet ar laivu, tās noteikti nebūs katras brīvdienas, bet katru reizi to necelsiet ārā no ūdens un nevedīsiet uz mājām, jo tās ir papildu izmaksas. Tāpēc, lai samazinātu stāvvietas izmaksas un apkopes izmaksas, noteikti laba doma ir ar kādu šo prieku dalīt uz pusēm. Runājot par apkopēm, jāņem vērā, ka apmēram 10% no laivas kopējās vērtības katru gadu iztērēsiet remontam. Laiva ir jāapkopj daudz regulārāk un rūpīgāk nekā automašīna, laivai vienmēr ir jābūt ideālā darba kārtībā, jo diez vai jūs gribētu palikt jūras vidū, kilometru attālumā no krasta. Ja pats neko daudz vēl nesaprotat, tad laba ideja ir nolīgt meistaru, kas sekos līdzi jūsu laivas tehniskajam stāvoklim. Laiks, ko pavadāt uz laivas, ir jāizbauda, nevis jāsatraucas par to, kad kaut kas salūzīs.

Kā izvēlēties laivai piemērotāko motoru? Iebūvēts vai piekaramais?

Ir ļoti svarīgi izvēlēties pareizo motoru un dzenskrūvi savai laivai. Motora svars un zirgspēki ietekmēs jūsu laivas veiktspēju. Pareiza dzenskrūves izmēra un soļa pielāgošana ļaus jūsu laivai un motoram sasniegt maksimālo veiktspēju, kurai tā tika paredzēta. Lai iegūtu tieši to, ko vēlaties, ir svarīgi zināt, kādus jautājumus uzdot. Piekaramais motors ir uzstādīts laivas aizmugurē. Izmantošanas laikā pārnesumkārba un dzenskrūve ir iegremdēti ūdenī, bet, kad to nelieto, to var izņemt no ūdens. Tas novērš nevajadzīgu koroziju vai apaugšanu ar zālēm un padara tos ideāli piemērotus lietošanais sāls vai saldūdenī. Lai vadītu piekaramo motoru, dzinējs tiek pagriezts uz tā stiprinājuma, virzot propellera vilci. Mūsdienu piekarināmo motoru jauda ir no 2,5 ZS līdz vairāk nekā 350 ZS vienam dzinējam. Bet ir pieejami daži, kas lepojas ar vairāk nekā 500 zirgspēkiem. Agrāk piekaramie motori bija divtaktu, taču ražotāji ir pārgājuši uz videi draudzīgiem, zemas emisijas dzinējiem, kas ietver tiešās degvielas iesmidzināšanas (DFI) divtaktu un četrtaktu konstrukcijas. Parastajiem divtaktu motoriem bija nepieciešams eļļu sajaukt ar benzīnu, lai eļļotu motoru, savukārt DFI divtaktu motoriem un četrtaktu motoriem eļļa un benzīns ir jānošķir. Mūsdienu zemas emisijas piekaramie dzinēji papildus klusākam un vienmērīgākam darbam ir videi draudzīgāki, jo to izplūdes gāzu izmeši ir praktiski bez dūmiem, salīdzinot ar parastajiem divtaktu motoriem. Jaunie piekarināmie motori atbilst jaunajiem, stingrākiem emisijas noteikumiem, kas arī padara tos daudz efektīvākus nekā agrāk. Daži ražotāji izmanto “četrtaktu” motora dizainu, bet citi izmanto modernu divtaktu dizainu, ko sauc par tiešo degvielas iesmidzināšanu (DFI). Tāpat ir arī pieejami motori ar elektrisko degvielas iesmidzināšanas sistēmu (EFI), kas atšķiras ar to, ka tiek aizdedzināts degvielas un gaisa maisījums, kas jau pirms tam ir sagatavots. Karburators ir visvienkāršākais degvielas padeves sistēmas veids, un tas ir rentabls veids, kā kontrolēt degvielas padevi motoram. Tomēr daži mūsdienīgi četrtaktu piekaramie motori, kas aprīkoti ar karburatoriem, ir limitēti, lai tie atbilstu visiem piemērojamajiem izplūdes gāzu emisijas standartiem. Daži izmanto arī automobiļu dzinējus, kas pārveidoti lietošanai uz ūdens. Benzīna iekšējo dzinēju jauda ir no 135 ZS līdz vairāk nekā 1000 ZS vienam motoram, un tos izmanto dažādās laivās. Iekšējiem motoriem dzinējs un transmisija ir uzstādīti laivas korpusā, zem klāja. Caur korpusu stiepjas piedziņas vārpsta, uz kuras ir uzstādīta dzenskrūve, lai darbinātu motoru. Stūrēšana tiek veikta, izmantojot stūri.

IC24 laivu piederumu piedāvājums pieejams šeit!

Piekaramie motori pieejami šeit!