Publikācijas datums: 2021-04-08

SĀC SEZONU DROŠI UN AR BAUDU!

Offroad/Enduro motocikla sagatavošana sezonai

Ziemas vai ilgstošas glabāšanas laikā motociklā notiek dažādi procesi, ar kuriem noteikti nevajadzētu sākt braukšanas sezonu. Pirmais nosacījums veiksmīgai motocikla sagatavošanai ir tīrība. Lai sagatavotu motociklu sezonai, pirmkārt, tas ir jānomazgā, jo stāvēšanas rezultātā uz motocikla veidojas putekļi un citi netīrumi, kas neļaus pilnvērtīgi apkopt tehniku. Kad motocikls ir kārtīgi nomazgāts, var ķerties pie motocikla izjaukšanas. Ja tas ir bezceļu motocikls (ne piedzīvojumu), tad visa virsbūve ir jānoņem un motocikls jānomazgā vēl vienu reizi. Motocikla sagatavošanu sezonai noteikti var sākt ar piekares un kustīgo detaļu, gultņu mazgāšanu, tīrīšanu, nomaiņu un eļļošanu. Piedzīvojumu motocikliem tas arī ir obligāts nosacījums vismaz reizi divās sezonās atkarībā no lietošanas. Nākamais solis ir veikt amortizācijas apkopi: šķidrumi, blīvslēgi, bukses. Katram motociklam ir savi apkopes intervāli, bet bezceļu motocikliem ieteicams sākt sezonu ar jauniem šķidrumiem. Ļoti svarīgs, bet bieži piemirsts maiņas šķidrums ir bremžu eļļa. Sporta un bezceļu motocikliem ieteicams to mainīt biežāk nekā reizi gadā, piedzīvojumu motocikliem tas ir jādara obligāti reizi gadā, jo motocikli attīsta lielu ātrumu, tie tiek lietoti dažādos laikapstākļos, kas negatīvi ietekmē bremžu šķidrumu, tādēļ tas ir jāmaina, jo jauns bremžu šķidrums nodrošinās patīkamu motocikla kontroles sajūtu un efektīvu bremzēšanu. Sporta, bezceļu motocikliem ir svarīga dzesēšanas šķidruma maiņa pirms sezonas, jo motocikli tiek lietoti dzinējam smagos apstākļos. Piedzīvojumu (Adventure tips) motocikliem dzesēšanas šķidrumu maina ne retāk kā reizi divos gados, ja motocikls tiek aktīvi lietots. Gaisa filtram motociklā ir jābūt tīram visu gadu, ja gadījumā tas tā nav, noteikti jānomaina gaisa filtrs, lai dzinējā netiek netīrumi un dzinējs nekavējoties reaģē uz gāzes roktura kustībām. Dzinēja aizdedzes svecēm ir maiņas intervāli, tādēļ sveces bez vajadzības nav jāmaina vai jātīra. Ja tuvojas sveču maiņas brīdis, sveces noteikti jānomaina pirms sezonas sākuma. Svarīgi ir uzturēt akumulatoru pie dzīvības, tā uzlādi veicot arī ziemas sezonā, lai pavasarī nav nepatīkamu pārsteigumu. Motocikla ritošo, kustīgo u.c. detaļu apskate ir neatņemama sagatavošanās sastāvdaļa – jāpārbauda riepas, ķēde, zobrati, bremžu kluči, apgaismojums, dažādi savienojumi, riteņu gultņi u.c. Pirms motocikla lietošanas noteikti jāpārbauda riepu spiediens, ja ir gaisa amortizācija, tad arī tas. Principā jāpārbauda motocikla šķidrumi, līmeņi un spiedieni. Jāiztīra un nepieciešamības gadījumā jāsaeļļo kustīgie motocikla elementi (kāpšļi, ķēde, roksviras, slēdzenes, akseleratora kontroles mehānismi). Ielej svaigu degvielu, un motocikls ir gatavs braukšanai!

Ielas motocikla sagatavošana sezonai

Pirms doties ielās pēc sniegotās ziemas, nepieciešams novērtēt, cik gatavs šim nolūkam ir motorizētais transportlīdzeklis. Motocikla apkopei, uzturēšanai un varbūt pat uzlabošanai ir jāvelta laiks. Sezonas sākums ir īstais brīdis, lai mierīgi, bez stresa, kura aizgājušajā gadā visiem bijis pārpārēm, sagatavotos 2021. gada motosezonai, jo pirmie siltie vakari pienāks zibenīgi, tādēļ nepieciešams sagatavoties jau laicīgi. Protams, darāmo lietu secību var pakārtot pa savam, bet viens no iespējamajiem variantiem varētu būt šāds.

1. Akumulators

 Lai pirmā iespēja izbraukt jaunajā sezonā nepārvērstos par vilšanos un lai motocikls reaģētu uz startera slēdzi, nepieciešams akumulatora bateriju ziemas periodā regulāri uzlādēt un pārbaudīt ar tam nepieciešamajiem instrumentiem. Ja ir iespējams, jāpievērš uzmanība elektroinstalācijas sistēmai kopumā – vai nerēgojas vadi bez izolācijas, vai nav bojāti kontakti utt.

2. Degviela

Ideālā gadījumā degvielas tvertnei būtu jābūt pilnībā uzpildītai, lai temperatūras svārstību rezultātā neveidotos kondensāts un lai mazinātu būtu jābūt pilnībā uzpildītai, lai temperatūras svārstību rezultātā neveidotos kondensāts un lai mazinātu korozijas iespējas. Par ļaunu nenāktu degvielai pievienot t.s. degvielas stabilizatoru. Pie reizes jāpārliecinās, vai neveidojas degvielas noplūdes no kopējās sistēmas.

3. Motoreļļa

Visvērtīgākais un vienkāršākais, ko var darīt motocikla dzinēja labklājībai, ilgmūžībai un veiktspējai, ir regulāra tā eļļas nomaiņa. Moto tehnikai šis ir kritisks punkts, jo lielākajai daļai motociklu dzinēja eļļa pilda arī transmisijas eļļas lomu. Neskaiti kilometrus vai necenties atcerēties, kad pēdējo reizi eļļa tika mainīta, vienkārši nomaini to, un motocikls būs pateicīgs!

4. Bremžu sistēma

Pārliecinies par bremžu disku un bremžu uzliku darba virsmas atlikumu, kā arī bremžu šķidruma līmeni un tā stāvokli, pārbaudi darba cilindru darbību, bremžu sviru stāvokli, un bremžu līnijas pret noplūdēm! Ieteicams pie redzama nodiluma laicīgi nomainīt bremžu uzlikas un sezonāli arī bremžu šķidrumu. Drošība ir pirmajā vietā!

5. Apgaismojums

Tāpat kā auto, arī motociklam ļoti svarīgi, lai būtu pareizi funkcionējošs apgaismojums, – jābūt pašam labi redzamam un jāredz citi satiksmes dalībnieki.

6. Gaisa spiediens riepās

Noteikti jāpārbauda gaisa spiediens riepās, un vēlams uzturēt to par pāris iedaļām augstāku periodā, kad atrodas ziemas glabāšanā, un atcerēties to vēlreiz koriģēt pirms sezonas atklāšanas.

Ekipējums

Kad motocikls saņēmis savu daļu uzmanības, vari veltīt mazliet uzmanības arī sev – savam ekipējumam. Ekipējuma sagatavošana ir tikpat svarīga kā motocikla sagatavošana. Nolietots, nekopts ekipējums nekad nesniegs braukšanas baudu un maksimālu aizsardzību. Ieteicams ekipējumu sagatavot jau ziemā, jo pavasarī tam var neatlikt laika. Ķiveres polsterējuma mazgāšana ir obligāta, lai polsterējums neizirtu un maksimāli ilgi kalpotu, lai aizsargātu galvu. Ķivere noteikti ir jāglabā sausā, labi vēdinātā telpā, mājās, bet ne garāžu kooperatīva garāžā, mitrumā. Tas pats attiecas uz apaviem, biksēm, krekliem, bruņām utt. Sezonai iesākoties, jāpārbauda, vai nav kādu defektu, jānomaina brillēm stiklus, ķiverēm pretsvīšanas stiklus un vizierus. Moto ekipējums vispār nav iedomājams bez moto aizsargķiveres, savukārt viena no pašas aizsargķiveres viena no pamatfunkcijām, pašsaprotami, ir drošība, aizsardzība no elementiem, bet tikpat svarīga ir pasīvā drošība, kas šajā gadījumā ir redzamība, respektīvi, tas, kā caur vizieri ir redzams ceļš. Jāpievērš uzmanība tam, vai tā virsmas nav bojātas, saskrāpētas, netīras. Jāpārbauda, vai “Pinlock” labi pieguļ iekšējai virsmai un ir pienācīgi nostiprināts. Tad jāpārbauda viziera aizdares mehānismi, vai tie ir pilnībā funkcionējoši un atbilstoši darbojas. Aizsargķiveres “derīguma termiņš” ir ļoti stiepjams jēdziens, šī izstrādājuma derīgums ir vairāk atkarīgs no tā tehniskā stāvokļa, tāpēc par to ieteicams rūpēties un sekot līdzi. Kas attiecas uz ekipējumu kopumā, būtu ieteicams to uzglabāt sausā un apsildāmā telpā. Tekstilizstrādājumus, ja nepieciešams, var izmazgāt ar speciāli tiem paredzētu līdzekli, kas daudziem ražotājiem apzīmēts kā Textile Wash, ieteicams to darīt ar rokām vai veļas mašīnā mazgāt saudzīgā režīmā, lai apģērbs pēc iespējas mazāk tiktu traumēts un nezaudētu ūdens atgrūšanas īpašības. Kas attiecas uz ādas apģērbiem un apaviem, balzami un kondicionieri tiem palīdzēs izskatīties kā jauniem un neļaus ādai sasprēgāt un atgrūdīs ūdeni. “Nesezona” ir savā veidā gan laba, gan slikta – braukt nevar, bet toties var paveikt daudz dažādu ar moto saistītu lietu, kam aktīvajā sezona vienkārši nepietiks laika.

Visu nepieciešamo sev un savam motociklam katrs neatkarīgi no braukšanas pieredzes varēs atrast specializētajā moto veikalā Inter Motors Kārļa Ulmaņa gatvē 2, Rīgā. +371 62006000 vai interneta veikalā IC24.LV.



Titulbilde no www.pixabay.com.