Publikācijas datums: 2023-04-04

Kā izvēlēties vasaras riepas?

Vasaras riepu sezona sākas jau no 1.marta, taču šis datums riepu nomaiņai nav akmenī iekalts. Ja gaisa temperatūra vēl ir salīdzinoši zema, ar ziemas riepām drīkst braukt līdz pat 1.maijam. Tomēr vidējai diennakts gaisa temperatūrai sasniedzot +7 grādus, ar pāreju uz vasaras riepām vairs kavēties nevajadzētu, jo šādos laikapstākļos ziemas riepas zaudē savas priekšrocības un ātrāk dilst.


Attēla avots: 1remontauto

Vasaras riepām pieļaujamais minimālais protektora atlikums ir 1,6 milimetri. Ja pirms riepas uzmontēšanas konstatēts, ka protektora atlikums ir 1,8 mm vai 2 mm, prātīgāk ir to neuzstādīt, jo ar šādu riepu visu sezonu nobraukt vienalga nevarēs. Turklāt šādas riepas ekspluatācijā būs nedrošas – lietus laikā palielināsies akvaplanēšanas risks

Riepas jāmaina arī tad, ja redzami tādi defekti kā plaisas sānu malās jeb pumpas. Tas liecina, ka pārrauti bortā esošie korda diegi vai stieples, un riepā esošais gaiss izspiedis uz āru bez atbalsta palikušo gumiju. Lai arī pumpa riepā var saglabāties ilgāku laiku, taču agrāk vai vēlāk tā neizbēgami plīsīs, draudot ar automašīnas sanešanu vai diska bojājumu.

Riepu mūžu un degvielas patēriņu ietekmē arī gaisa spiediens riepās. Braucot ar neatbilstošu riepu spiedienu, nevienmērīgi nodils riepu protektors, tā saīsinot to kalpošanas laiku. Ja spiediens būs pārāk zems, pastiprināti izdils riepu plecu bloki, to sānu malas. Ja spiediens ir pārāk augsts, veidojas nodilums riepas vidusdaļā un tā būs nestabilāka līkumos.

Kādu protektora zīmējumu izvēlēties?

Riepām ar simetrisku protektora zīmējumu ir vienāds bloku un rievu zīmējums gan riepas iekšmalā, gan ārmalā. Šāda veida riepas galvenokārt ir piemērotas tā saucamajiem pilsētas automobiļiem, ar kuriem tiek mērotas nelielas distances. Tās ir izturīgas, nodrošina labu saķeri, izceļas ar zemu rites pretestību, kas nozīmē arī mazāku degvielas patēriņu, ir klusas. Šīs riepas automašīnai var mainīt vietām.

Riepām ar simetrisku protektora zīmējumu: SF-688, SUNFULL, Vasaras, Vieglo automobiļu riepa

 

Asimetrisks protektora zīmējums riepas iekšmalā un ārmalā ir atšķirīgs. Šāda tipa riepas nodrošina lielisku saķeri ar ceļa virsmu, efektīvi novada ūdeni, ir klusas un nodrošina labāku veiktspēju. Vislabāk piemērotas jaudīgām automašīnām. Tā kā šo riepu  sānos redzams rotācijas virziens, to maiņa vietām ir ierobežota.

Asimetrisks protektora zīmējums riepas: Ventus S1 evo Z K129, HANKOOK, Vasaras, Vieglo automobiļu riepa

 

Riepas ar noteiktu protektora virzienu jeb skujiņu nodrošina maksimāli efektīvu ūdens novadīšanu, ir drošas arī sliktos laika apstākļos, tām ir lieliska saķere ar ceļu, laba vadāmība arī lielā ātrumā. Tā kā šāda tipa riepām ir augstāka veiktspēja, tās iecienītas sporta un īpaši jaudīgām automašīnām. Šīs riepas var montēt tikai vienā virzienā.

Riepas ar noteiktu protektora virzienu jeb skujiņu: i Fit+ LW31, LAUFENN, Ziemas, Vieglo automobiļu riepa

 
Attēla avots: hugtheroads

Riepu saķeres īpašības

Uz sausa ceļa vislabākā saķere būs pēc iespējas gludākām riepām – jo mazāk rievu, jo labāk. Tomēr tikai un vienīgi sausam segumam paredzētās gludās riepas parasti izmanto trases apstākļos  autosacīkstēs, ikdienas braukšanai tās neder.

Pēc iespējas gludākas riepas (autosacīkstēm): Pilot Sport Cup 2 R, MICHELIN, Vasaras, Vieglo automobiļu riepa

 

Riepas ar garena virziena ūdens novadīšanas kanāliem ir klusākas, komfortablākas un vairāk piemērotas braukšanai pa ceļu ar asfalta segumu.

Riepas ar garena virziena ūdens novadīšanas kanāliem: Z Fit EQ LK03, LAUFENN, Vasaras, Vieglo automobiļu riepa

 

Riepas ar dziļākiem, platākiem V veida iegriezumiem un lielākiem ūdens novadīšanas kanāliem uz sausa asfalta būs nekomfortablākas, nedaudz skaļākas un riepu rotāciju varēs just arī uz stūres. To neapšaubāms pluss ir lielāka drošība braukšanai lietus laikā, kā arī tad, ja pie lielāka braukšanas ātruma sāk veidoties akvaplanēšana.

Riepas ar dziļākiem, platākiem V veida iegriezumiem: RainSport 5, UNIROYAL, Vasaras, Vieglo automobiļu riepa

 


Attēla avots: Shutterstock

Grants ceļiem piemērotas ir riepas ar lielākiem ūdens novadīšanas kanāliem un agresīvāku V veida vai skujiņveida protektoru. Reģionos, kur grants ceļu, tāpat kā ceļu ar melno bitumena segumu netrūkst, šādu riepu izvēle būs vispiemērotākā.

Rites pretestība un degvielas ekonomija

Rites pretestība ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ļauj ietaupīt pat vairākas degvielas bākas gadā. Rites pretestība uz riepas marķējuma tiek norādīta skalā no A (ekonomiskākās riepas) līdz E (zemākie ekonomijas rādītāji). Tās riepas, kuras minētajā skalā ir tuvāk A burtam, ļaus auto patērēt mazāk degvielas, un starpība var veidot aptuveni līdz 6 litriem uz 1000 kilometriem ceļa. Tomēr rites pretestība ļaus ieekonomēt degvielu vien tad, ja brauksiet pa gludu un līdzenu ceļu. Tikko uz ceļa virsmas sāksies lāpījumi un bedrītes, riepas vairs nespēs vienmērīgi rotēt, palielināsies rites pretestība, un ārējās vides iedarbības rezultātā degvielas ekonomija izpaliks.

Ieteicams pievērst uzmanību arī uz riepām norādītajiem bremzēšanas parametriem. Piemēram,  bremzēšanas ceļa atšķirība no 80 km/h uz slapja ceļa seguma starp A un E klases riepu ir 18 metri.

 

Apskati IC24.LV Riepu piedāvājumu: