Publikācijas datums: 2023-06-01

Pasaules klases budžeta riepas kļūst saimnieciski izdevīgākas par Ķīnā ražotajām

Iepriekšējo gadu Covid-19 pandēmijas dēļ, kā arī pasaules ģeopolitisko satricinājumu ietekmē cenas kāpušas teju visās preču grupās, un arī autoriepas šajā ziņā nav izņēmums. Tā sauktajām budžeta klases Ķīnas riepām vidējais cenu kāpums ir 30%, savukārt par tādu autorūpniecības milžu ražojumiem kā, piemēram, “Michelin” un “Hankook”, vidēji jāmaksā vien par 15% vairāk. Kas šobrīd notiek pasaules autoriepu tirgū un ko vajadzētu ņemt vērā, iegādājoties savam auto jaunus “apavus”?


Iepriekšējo gadu Covid-19 pandēmijas dēļ, kā arī pasaules ģeopolitisko satricinājumu ietekmē cenas kāpušas teju visās preču grupās, un arī autoriepas šajā ziņā nav izņēmums. Tā sauktajām budžeta klases Ķīnas riepām vidējais cenu kāpums ir 30%, savukārt par tādu autorūpniecības milžu ražojumiem kā, piemēram, “Michelin” un “Hankook”, vidēji jāmaksā vien par 15% vairāk. Kas šobrīd notiek pasaules autoriepu tirgū un ko vajadzētu ņemt vērā, iegādājoties savam auto jaunus “apavus”?

SIA “Inter Cars Latvija” Riepu tirdzniecības nodaļas vecākais speciālists Gundars Liekne atklāj, ka viens no būtiskākajiem izaicinājumiem autoriepu vairumtirgotājiem ir joprojām vērojamie globālo piegāžu ķēžu traucējumi. “Ja pirms kāda laika autoriepas varējām saņemt pusotra, divu mēnešu laikā, tad tagad jārēķinās, ka piegāžu termiņš noteikti būs ilgāks. Kamēr konteinerkravas nokļūst līdz mums, pa vidu ir vairāki punkti, kas var radīt piegādes traucējumus,” saka Gundars. No tirgotāja viedokļa ir ļoti būtiski, lai konteiners ar riepām tiktu saņemts laikus, sezonai sākoties. Tomēr uzkraujot vai pārkraujot kravas ostā, mēdz rasties kavējumi, kurus iepriekš prognozēt nav iespējams, un diemžēl pašreizējā situācija ir tāda, ka “pieklibo” kā regularitāte, tā piegādes termiņi. Tiesa, gala patērētājs to īpaši neizjūt, jo tirgotāja noliktavās riepas ir, un autobraucējs izvēlas to, kas attiecīgajā brīdī ir pieejams.

Cenu pieaugums un globālie faktori

Auto īpašniekiem daudz sāpīgāka ir krasā autoriepu cenu paaugstināšanās, jo īpaši jau tā saucamajām Ķīnas budžeta klases riepām. Iemesli tam ir vairāki. Pirmkārt, izejmateriālu sadārdzinājums līdz pat sešdesmit procentiem, otrkārt, dramatiski augušās cenas par jūras konteineru piegādēm. Cenu izmaiņas ļoti būtiski iespaido arī valūtas kursu svārstības. Šos globālos faktorus ietekmēt nav neviena vairumtirgotāja spēkos.

“Lai attiecīgajai sezonai saņemtu riepas laikā, tās jāpasūta vismaz pusgadu vai pat astoņus mēnešus iepriekš, tādēļ prognozēt, kāds būs to cenas gala rezultāts, ir ļoti grūti. Jā, ražošanas cenas ir fiksētas, bet lielākās izmaiņas var radīt pievienotās izmaksas, kā transporta izdevumi, valūtas svārstības un piegādes termiņš. Konkrēti mēs to uzzinām vien tad, kad konteiners jau ir uzkrauts un devies ceļā,” skaidro Gundars Liekne.

Eiropā ražotās riepas – saimnieciski izdevīgākas

Tieši dramatiski augušās jūras konteineru piegāžu cenas ir būtiskākais Āzijas valstīs ražoto riepu cenu pieauguma cēlonis. Kamēr Ķīnas riepām vidējais cenas pieaugums ir 30%, tādiem pasaulē zināmiem “Michelin” un “Hankook” zīmoliem kā “Kormoran” un “Laufenn” tie ir vien 15%. Gundars Liekne norāda, ka arī šajā gadījumā vainojams ražošanas un arī transporta izmaksu pieaugums, taču, ņemot vērā kravu pārvadājumu attālumu, šis cenu kāpums vidēji ir divas reizes mazāks. “Ne vienmēr Ķīnas riepas ir sliktas, bet šobrīd praktiski par tādu pašu naudu var nopirkt pasaules klases ražotāju riepas. Ir izmēri, kur atšķirība starp Ķīnā un Eiropā ražotajām budžeta riepām ir vien daži eiro. Šobrīd pie pašreizējiem tirgus apstākļiem lielo ražotāju budžeta riepas ar savu cenu, kvalitāti un nodiluma izturību ir saimnieciski izdevīgāks pirkums,” skaidro Gundars Liekne. Pēc viņa teiktā, ir arī tādi izmēri, kur Ķīnas ražojuma riepas ir līdzīgā cenā vai atsevišķos gadījumos pat dārgākas par “Kormoran” vai “Laufenn” zīmolu piedāvājumu.

Augsti standarti un kvalitāte

Michelin” un “Hankook” vārdi īpašus komentārus neprasa. Franču uzņēmums “Michelin” riepu ražotāju vidū ieņem vienu no vadošajām vietām un ir pasaules līderis vieglo automašīnu augsto tehnoloģiju riepu segmentā. Savukārt Dienvidkorejas kompānija “Hankook”, kura piedāvā augstas kvalitātes un paaugstinātas pārgājības inovatīvas radiālās riepas, ir sestais lielākais riepu ražotājs Eiropā. Šiem autonozares milžiem viņu vārds, kvalitātes standarts un uzticamība brendam ir ļoti svarīgs, un arī budžeta riepu segmentā viņi ne par mata tiesu nav atkāpušies no saviem augstajiem standartiem. Varbūt ekonomiskās klases riepās nav tik sarežģītu gumijas komponenšu kā premium klases produktos, taču to ražošanā tāpat tiek izmantotas modernas, tehnoloģijas, un tādējādi arī to pievienotā vērtība ir ievērojami augstāka nekā Ķīnas ražojumiem.

“Piemēram, “Laufenn” zīmols, kura riepas ir īpaši piemērotas Eiropas vajadzībām, pašlaik piedāvā specifiski elektromobiļiem piemērotas riepas ar individuālu karkasa uzbūvi, pielāgotu riepu protektora rakstu un paaugstinātu nodilumizturību. Tāpat tiek piedāvāti tādu riepu izmēri, kādi ir tik jaudīgām mašīnām ar augstām prasībām kā “Ferrari” un “Tesla”. Līdz ar to arī to standarti ir augsti. Savukārt Ķīnas ražotāji fokusējas uz to, lai riepas veiktspēja būtu maksimāli salāgota ar tās cenu, tādējādi ļaujot ietaupīt. Kā jau minēju, Ne vienmēr šīs riepas ir sliktas, taču augstākā līmeņa veiktspējas no tām nevajadzētu gaidīt,” skaidro Gundars Liekne.

Kad riepu skaitam ir nozīme…

Vēl viens būtisks moments, ar kuru ne reizi vien pašreizējos tirgus apstākļos var nākties saskarties autovadītājiem, ir nespēja vajadzības gadījumā iegādāties tikai vienu Ķīnā ražotu riepu. Diemžēl mūsu ceļu apstākļi ir tādi, kādi ir, un reizi pa reizei gadās to vienu riepu sabojāt. Lielākajā daļā gadījumu tās ir remontējamas, taču, ja nu riepa jānoraksta zudībā, lielo ražotāju riepas būs vieglāk piemeklēt, lai iegādātos vienu tādu pašu vietā.

Gundars Liekne uzsver, ka konteinerkravu ar Ķīnas riepām vairumtirgotāji parasti atved uz Latviju tikai vienu reizi, sezonas sākumā. Ja tās laikā riepu krājumi izbeidzas, to vairāk nebūs. Šī iemesla dēļ iespējamība sezonas laikā nopirkt vienu “Michelin” vai “Hankook” grupas riepu būs daudz lielāka.