Publikācijas datums: 2020-09-23

Problēmas ar bremzēm

Ierodoties autoservisā ar problēmu, vienmēr vēlamies, lai mehāniķi uzreiz saprastu, kas par lietu, un pēc iespējas ātrāk novērstu defektu. Taču ne vienmēr tas izdodas – reizēm problēmas cēlonis slēpjas dziļāk, nekā šķiet, turklāt cēloņi var būt uzreiz vairāki.

Automašīnas īpašnieks saskāries ar pirmajā acumirklī nesaprotamu parādību – reiz viņam nācās strauji bremzēt, bet bremzes pedālis sāka slīdēt grīdā. Turklāt automašīna bremzēja it kā normāli. Braucot ikdienā, nekas tāds netika manīts. Tad īpašnieks nolēma atkārtoti modelēt situāciju – izbrauca uz tukša ceļa, ieskrējās un strauji nobremzēja. Neatlaižot pedāli, viņš juta, kā tas atkal pēc pāris sekundēm lēni aiziet grīdā. Pirmās apskates laikā autoservisā mehāniķi uzreiz nevarēja noteikt defekta cēloni, tikai pamanīja, ka aizmugurējie bremžu diski silst jūtami stiprāk nekā priekšējie. Bet tā, šķiet, bija vēl viena īpašnieka nepamanīta problēma, kas jārisina atsevišķi.

Spiediens sistēmā

Kāpēc ieslīd pedālis – varbūt vaina ir bremžu šķidrumā? Īpašniekam jautāja, kad tas pēdējo reizi tika mainīts. Viņš nevarēja atbildēt. Pēc visa spriežot, vai nu sen vai nekad. Tas nav labi – kā zināms, bremžu šķidrums ir higroskopisks. Laika gaitā tas absorbē arvien vairāk mitruma, un tā viršanas temperatūra samazinās. Ja šķidrums sāk vārīties, pedālis var kļūt mīksts, tomēr, lai šķidrums sāktu vārīties, parasti vairākas reizes būtu strauji jābremzē. Iespējams, radušies sistēmas hermētiskuma traucējumi? Rūpīgāka apskate parādīja, ka tā arī ir – bremžu caurules jau bija sliktā stāvoklī, un viena no tām mazliet laida garām šķidrumu. Ļoti iespējams, ka pēc pāris straujām bremzēšanas reizēm tā pārplīstu. Nomainīja gan caurules, gan bremžu šķidrumu. Pārbaudīja, kā automašīna bremzē. Izrādījās, ka nekas nebija mainījies – strauji nospiežot pedāli, tas atkal lēni aiziet grīdā. Varbūt sistēmā palicis gaiss? Noskaidroja, ka tas nav pie vainas. Kur tālāk meklēt cēloni? Pieredzējuši mehāniķi uzreiz minēja, ka šādi simptomi, ļoti iespējams, norāda uz to, ka galvenajā bremžu cilindrā uzmavu blīves zaudējušas hermētiskumu. Proti, cilindrs pārlaiž šķidrumu, neradot sistēmā nepieciešamo spiedienu. Šajā gadījumā pat bez noplūdēm pedālis slīdēs grīdā. Starp citu, lai izslēgtu pēc ārējām pazīmēm līdzīgu vakuuma pastiprinātāja darbības defektu, mehāniķi noslāpēja dzinēju un vairākas reizes nospieda bremžu pedāli. Izdevās nospiest ne vairāk kā četras reizes, un tas parāda, ka, visticamāk, vakuuma pastiprinātājs ir kārtībā.



Pārkaršana

Otrā problēma – aizmugurējo bremžu disku stipra sasilšana, un cēlonis atkal nebija virspusējs. Suporti neiestrēga, zem putekļu aizsargiem uz virzuļiem nebija bojājumu vai korozijas. Ar elektroniskās stāvbremzes mehānismu viss bija kārtībā, piedziņas sviras atgriezās vietā līdz galam. Tomēr diski var sasilt tikai tad, ja pa tiem beržas kluči, kas kādu iemeslu dēļ neatlaižas tā, kā vajadzētu. Rūpīgākā apskatē viss tika noskaidrots. Viena riteņa bremžu mehānismā bija piebriedis virzuļa blīvējums suporta cilindrā, bet otram bija deformēta, konkrētāk, nedaudz saplacināta caurule. Pat caur sašaurinātu kanālu šķidrums nonāca bremžu mehānismā, bet tā novadīšana bija traucēta. Rezultātā pat pēc pedāļa atlaišanas spiediens uzreiz nekritās un kluči neatgāja.

Remonts

Mehāniķi ātri tika galā ar aizmugurējiem bremžu mehānismiem. Ir divi varianti, ko darīt ar galveno bremžu cilindru – remonts vai nomaiņa. Remontam ir divu veidu remontkomplekti – daļējs vai pilnīgs. Pirmajā ietilpst tikai uzmavas blīves un blīvētāji, otrajā ir arī virzuļi, to atgriezes atsperes utt. Kā saprast – remontēt vai mainīt? Ja korpusa iekšpusē mehāniskas iedarbības rezultātā ir parādījušies pūlīši vai arī bojājumi, viennozīmīgi nepieciešama nomaiņa. Šajā gadījumā viss beidzās ar remontu. Starp citu, kāpēc uzmavas blīves zaudēja hermētiskumu? Šādai parādībai ir vairāki iemesli. Pirmais – nekvalitatīva bremžu šķidruma ieliešana, kas iznīcināja gumijas blīvētājus. Otrais – nekorekts remonts, neatbilstošu vai nekvalitatīvu detaļu uzstādīšana. Trešais iemesls – ilgi nav mainīts bremžu šķidrums, un tieši šis bija šeit aprakstītais gadījums. Mitruma procents pārsniedza visas pieļaujamās normas, metāla elementi sāka oksidēties, iestrēgt un aizsērēt vārstus ar rūsas daļiņām. Par ko ir šis stāsts? Droši vien par to, ka pieredzējuši un kvalificēti mehāniķi viegli tiks galā pat ar pirmajā acumirklī šķietami sarežģītām problēmām. Un vēl – būtu labi atcerēties, ka automašīnai regulāri jāveic dažu sistēmu apkope, tad arī pārsteigumu un remonta izmaksu būs mazāk.

Stingrs pedālis

Galvenā bremžu cilindra uzmavu blīvju bojājumi var izraisīt arī pretēju situāciju – bremžu pedālis kļūst pārāk ciets, tomēr biežāk šīs parādības iemesli ir saistīti ar bremžu vakuuma pastiprinātāju vai ar šļūtenes, pa kuru tiek pievadīts vakuums, hermētiskuma traucējumiem. Hermētiskuma traucējumi var radīt dzinēja nestandarta uzvedību bremzēšanas laikā – palielinātus vai samazinātus apgriezienus utt. Tas saistīts ar gaisa piesūci un liesa maisījuma ienākšanu dzinēja cilindros. Ja izlādēšanos rada vakuuma sūknis, jāpārliecinās, vai tas ir kārtībā. Pašā vakuuma pastiprinātājā var aizsērēt gaisa filtrs, sabojāties diafragma vai viens no vārstiem var zaudēt kustīgumu. Ja, stiprāk nospiežot bremžu pedāli, automašīnu sāk vilkt sānis, tas var liecināt par cilindriņu iestrēgšanu kāda riteņa suportā.


Bremžu šķidrums, kurā ir daudz mitruma, izraisa koroziju sistēmas iekšienē, rezultātā var sabojāties galvenā bremžu cilindra uzmavas blīves. Šajā gadījumā, pat ja sistēmas hermētiskums nav skarts, strauji bremzējot, pedālis tik un tā var lēni aiziet grīdā.


Kad bremžu caurules ir šādā stāvoklī, palielinās bremžu šķidruma noplūde risks. Un, ja šķidrumu ilgi nemaina, caurules rūsē ne tikai ārpusē, bet arī iekšpusē.