Publikācijas datums: 2023-03-29

Vai atjaunotās riepas ir drošas? Viss, kas jāzina par šāda veida riepām

Riepām jāgarantē labu saķeri ar ceļu un drošu braukšanu, tāpēc ir svarīgi, lai tās atbilstu visām autoražotāju prasībām. Taču kas jāņem vērās, iegādājoties atjaunotas riepas? Kādi ir to plusi un mīnusi, un, galvenais, ietekme uz drošību?


Riepu protektora atjaunošanai ir gan atbalstītāji, gan pretinieki. Kāda ir šīs interesantās, bet pretrunīgi vērtētās procedūras būtība?

Ko īsti nozīmē – atjaunotas riepas?

 

Precīzu definīciju ir grūti sniegt. Šādas riepas par nelietotām nenosauksi, taču runāt par tām kā “lietotām” arī nebūtu pareizi. Šāda tipa riepas protektors nekad nav bijis saskarē ar ceļu, taču to karkass, kas ir ikvienas riepas “mugurkauls”, jau ticis izmantots.

Lai nodilušās riepas protektora virsmu nomainītu pret jaunu, vienlaikus saglabājot riepas karkasu, ir jāizpilda vairāki svarīgi kritēriji.

Protektora dziļums

 

Katra riepa, neatkarīgi no tā, kādam auto tā domāta, sastāv no divām pamatdaļām – karkasa un protektora. Jaunu riepu protektora dziļums ir aptuveni 8 - 10 mm, taču jo ilgāku laiku un vairāk kilometru ar tām nobraukts, jo vairāk nodilst arī riepu protektors, līdz tās kļūst gandrīz nelietojamas.

Latvijā minimālais protektora dziļums vasaras riepām ir 1,6 mm, bet ziemas riepām – 4 mm. Tomēr nevajadzētu gaidīt, līdz šī “iztikas minimuma” sasniegšanai, riepu ieteicams mainīt jau ātrāk. Ja vēlaties drošību un komfortu uz ceļa, vasaras riepām minimālajam protektora dziļumam nevajadzētu būt zemākam par 3 mm, savukārt ziemas riepām – par 4,5 mm. Pretējā gadījumā riepai zūd nepieciešamās braukšanas īpašības un tā var kļūt bīstama.

 

Bojājumi

 

Atjaunošanai paredzētajai riepai jābūt ļoti labā tehniskā stāvoklī. Tai nedrīkst būt bojātas sānu sienas, protektorā  nav pieļaujami vairāk kā 5 pārdūrumi ar diametru līdz 5 mm, u.c.. Ražotāju rīcībā ir tādas diagnostikas iespējas, kas ļauj saskatīt pat sīkus ar aci neredzamus riepu karkasa bojājumus.

 

Vecums

 

Riepām, kuras ir vecākas par 3-4 gadiem, jauna protektora uzlikšanu neveic. Tas notiek tādēļ, lai klientiem garantētu pēc iespējas labākus braukšanas parametrus.

Riepu atjaunošana soli pa solim

 

Riepu atjaunošanas tehnoloģija ietver vecā riepas karkasa izmantošanu, uz kura vulkanizācijas laikā tiek uzklāts jauns protektors. Atjaunošana tiek veikta vairākos posmos.

Sākumā no vecā karkasa aptuveni 30% apmērā tiek nogriezts bojātais protektors un notīrītas riepas bojātās daļas. Šajā solī tiek izlīdzinātas arī riepas sānu sienas un notīrītā virsma tiek slīpēta, lai tā būtu gluda.

Tīrīšanas laikā tiek noņemti dažādi riepas slāņi, piemēram, armatūra. Lai paildzinātu riepu kalpošanas laiku, tiek salabotas visas bojātās detaļas.

Ielejot specifisku gumijas maisījumu, tiek izveidots jauns protektora slānis, tiek atjaunoti arī riepu sāni.

Tiek atjaunots marķējums uz riepas sānu sienām. Runa pirmām kārtām ir par izmēru, ražotāja nosaukumu, ražošanas gadu, kā arī par marķējumu “Regummerad” vai “Retread”, kas norāda uz to, ka riepa ir atjaunota.

Lai panāktu atjaunotās virsmas noturīgu savienošanos ar pārējiem slāņiem, riepu uz karkasa vulkanizē.

Vai atjaunoto riepu protektors ir drošs?

 

Atjaunotās riepas ražo pasaulē labi zināmi un novērtēti ražotāji, kuri izmanto jaunākās tehnoloģijas. Atjaunotās riepas iziet vairāku pakāpju testēšanu, tām ir atbilstoši sertifikāti, kā arī tiek sniegta garantija.

Parasti riepu atjaunošanai tiek izmantoti augstas kvalitātes ražotāju, kā, piemēram, Michelin vai Continental ražoto riepu karkasi. Turklāt pusfabrikāti, ko izmanto atjaunoto riepu ražošanai, nereti nāk no lielākajiem riepu ražošanas uzņēmumiem.

Cena

 

Šo riepu lielākā priekšrocība  ir to salīdzinoši zemā cena. Salīdzinot ar jaunām riepām, atjaunotās būs par 30% līdz 50% lētākas.  Tas ļauj ievērojami ietaupīt un īpaši piemērots šis risinājums ir komerctransporta līdzekļu īpašniekiem, kuriem ik dienas jāveic lieli attālumi. Ja meklējat ekonomisku risinājumu, atjaunotās riepas būs īstais variants. Tomēr jāatceras, ka zemai cenai ne vienmēr jābūt izšķirošajam kritērijam autoriepu izvēlē.

Izturība

 

Šajā jautājumā viedokļi atšķiras. Jāapzinās, ka atjaunota riepa nekad nebūs tikpat izturīga kā jauna. Tomēr salīdzinot ar Ķīnā ražotajām lētākajām riepām, atjaunotais protektors var būt pietiekami konkurētspējīgs. Taču ar pazīstamu un novērtētu zīmolu produktiem tās konkurēt nevar. Tāpat jāņem vērā, ka atjaunotajām riepām būs ātrāks nodilums. Paturot prātā visus šos faktorus, izbēgsiet arī no vilšanās par pirkumu.

Rūpes par vidi

 

Neapšaubāms pluss atjaunoto riepu izmantošanā ir rūpes par vidi. Atkārtoti izmantojot jau saražotas riepas, sarūk gan nepieciešamība ražot jaunas, kā arī samazinās vidē nonākušo veco riepu daudzums. Tas palīdz taupīt naftas produktus, kas nepieciešama jaunu riepu  ražošanai, turklāt tiek samazinātas oglekļa dioksīda emisijas.

Braukšanas komforts

 

Nevajadzētu gaidīt, ka braukšanas komforts ar atjaunotām riepām būs tieši tāds pats, kā ar jaunām. Šādas riepas bieži ir trokšņainākas un kalpo īsāku laiku.

 

Drošība

Atjaunotās ziemas un vasaras riepas ne vienmēr spēs autovadītājiem piedāvāt labākos braukšanas parametrus. Piemēram, tām ir salīdzinoši sliktāka saķere ar ceļa virsmu, nekā pilnīgi jaunām riepām, arī bremzēšanas kvalitāte būs nedaudz mazāka kā jaunām. Tomēr atjaunotas riepas pavisam noteikti būs braukšanai daudz drošākas nekā nodilušas riepas. Kvalitatīvi atjaunots protektors vienmēr kalpos labāk nekā nodilis.

 

Kam tās būs vispiemērotākās?

Vislielākais ieguvums būs autovadītājiem, kuri pārvietojas nelielos attālumos pa labā stāvoklī esošiem ceļiem. Šāda tipa riepas vislabāk piemērotas vidēji smagiem automobiļiem.

Tāpat atjaunotās riepas bieži izvēlas kravas automašīnu īpašnieki, jo tas dod ievērojamu ekonomisko ieguvumu. It sevišķi tas jūtams, ja ir runa par vērā ņemamu autoparku. Parasti šādos uzņēmumos strādā pieredzējuši šoferi, kuri labi zina visus atjaunoto riepu plusus, mīnusus un to uzvedību dažādos ceļa apstākļos.

Ja jāizvēlas starp lietotām un atjaunotām riepām, tad otrais variants neapšaubāmi būs daudz uzticamāks. Nekad nevar zināt, kur un cik ilgu laiku lietotās riepas ir glabājušās un vai tām nav kādu ar  neapbruņotu aci redzamu mikrobojājumu.

 

Kam pievērst uzmanību?

Izvēloties atjaunotās riepas, jāpievērš uzmanību vairākiem nozīmīgiem faktoriem, kuri ļaus pārliecināties, ka ieguldāt savu naudu tiešām kvalitatīvā produktā. Galvenokārt jāraugās uz:

  • ražotāja reputāciju,
  • pieredzi,
  • karkasu izcelsmes vietu,
  • kontroles standartiem.

Kā redzams, atjaunotās riepas ir risinājums, par kuru nevar viennozīmīgi teikt, ka tas būtu labs vai slikts. Galvenais pirms atjaunoto riepu iegādes ir skaidri apzināties to reālās iespējas.Tomēr salīdzinot ar lietotām riepām, atjaunotās jebkurā gadījumā būs daudz izturīgākas. Tiesa, ar pilnīgi jaunām riepām tās konkurēt nevar.

Apskati IC24.LV Riepu piedāvājumu: